Always Home Cam adalah kamera keselamatan yang berbentuk dron yang terbang secara autonomi di sekitar rumah.

Salah satu cara untuk meningkatkan sistem keselamatan di rumah adalah dengan memasang kamera pengawasan atau dikenali sebagai CCTV. Hari ini sedang wujud sebuah peranti yang dipanggil Always Home Cam, dibuat oleh Ring, anak syarikat syarikat keselamatan rumah Amazon bagi menggantikan sistem konvensional, CCTV.

Untuk melihat gambaran keseluruhan, anda dapat melihat video di atas. Dalam video tersebut, ia menunjukkan bagaimana Always Home Cam dipacu oleh sistem penggera dering dan terbang, memantau seluruh keadaan rumah pengguna.

Ketua Pegawai Eksekutif Ring Jamie Siminoff memberitahu bahawa idea membina Always Home Cam tercetus hasil daripada keluhan sebenar pelanggannya. Jika dibandingkan dengan kamera keselamatan konvensional lain yang harus diletakkan di setiap sudut bilik, satu Always Home Cam sahaja dapat memantau seluruh unit rumah.

Namun, Always Home Cam tidak dapat dikendalikan secara langsung dan hanya terbang di jalan yang telah diprogramkan. Tetapi bergerak tanpa dikawal secara langsung. Hal ini mungkin menakutkan.

Selain itu, dron ini terbang tanpa suara dan boleh mengeluarkan bunyi “perlahan mendekati”. Ini bertujuan untuk memberikan privasi supaya ahli keluarga tahu apabila dron ini sedang melakukan rondaan dan pada masa yang sama, tidak mengganggu ketenteraman mereka. Mereka menyebut ini “privasi yang dapat anda dengar.”

Apa kata anda? Adakah dron kamera keselamatan ini meyakinkan? Spesifikasi teknikal Always Home Cam belum didedahkan. Produk ini mungkin dilancarkan pada tahun 2021 dengan harga USD $250 atau RM 1037.62.